Kadencyjność prezesa zarządu polskiego związku sportowego

Tomasz Dauerman   06 gru 2017   Liczba komentarzy 0

Kolejnym swoim działaniem jako lobbysty chciałbym zainicjować podjęcie przez Ministra Sportu i Turystyki inicjatywy legislacyjnej w zakresie zmiany przepisów ustawy o sporcie, tj. art. 9 ust. 2. Który stanowi, że:
,Funkcję prezesa zarządu polskiego związku sportowego można pełnić nie dłużej niż przez 2 następujące po sobie kadencje”.

Przepis ten, wprowadzający swoistą zasadę term limits w zarządzaniu polskim związkiem sportowym od samego początku wywołał wiele emocji i kontrowersji w środowisku sportowym oraz prawniczym. W założeniu ustawodawcy ma on zapewnić dostęp nowych kadr oraz zmienną reprezentację środowiska sportowego w najwyższych władzach zarządzających polskim sportem.

Przypomnijmy, że w Polsce regulacje, które zostały wprowadzone ustawą o sporcie opierają się na jednym z fundamentalnych założeń, które wynika z Konstytucji RP, że sport jest dziedziną należącą do praw i wolności obywatelskich. Zamysłem projektodawców ustawy o sporcie było znalezienie odpowiednio wyważonej granicy pomiędzy jak najszerszą autonomią ruchu sportowego a minimalnym zakresem tylko koniecznej interwencji państwa w sporcie. Uważam, że omawiany przepis wprowadził ograniczenie samodzielności polskich związków sportowych i jest przejawem nadmiernego interwencjonizmu państwa w demokratyczne struktury podmiotu jakim jest związek stowarzyszeń. Cechą stowarzyszenia wynikającą wprost z art. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach jest samorządność stowarzyszenia, która z jednej strony wiąże się z niezależnością od podmiotów zewnętrznych, a z drugiej strony oznacza autonomię w wyznaczaniu celów, kształtowaniu struktury organizacyjnej, określaniu kryteriów członkostwa, obsady stanowisk we władzach, jak i w podejmowaniu innych decyzji w zakresie działania stowarzyszenia.

W samej ustawie o sporcie w art. 9 ust.1 przewidziano, że kadencja władz pzs nie może być dłuższa niż 4 lata. W mojej ocenie jest to postanowienie absolutnie wystarczające do zachowania kontroli, by „źli prezesi” nie wykonywali swych funkcji „dożywotnio”. Ponadto art. 9 ust. 2 u.s. wprowadza ograniczenia odnoszące się tylko do funkcji prezesa i pomija „kadencyjność” pozostałych członków zarządu. Dodatkowo należy podkreślić, że najwyższą władzą w stowarzyszeniach jest walne zebranie członków (zebranie delegatów). I to właśnie oni przynajmniej raz na 4 lata (lub szybciej na nadzwyczajnych zebraniach) mają możliwość oceny pracy i ewentualnej zmiany prezesa.

Czy prezes polskiego związku sportowego w ciągu dwóch kadencji jest w stanie zrealizować duże i poważne projekty rozwojowo – inwestycyjne? Pozbawienie możliwości uhonorowania wyborem na kolejną kadencję wartościowych, kompetentnych osób jest po prostu niesprawiedliwe i krzywdzące. Na tego rodzaju rozwiązaniu traci bowiem cały polski związek sportowy, cała dyscyplina sportu.

Już dziś wiele osób zastanawia się, w jaki sposób można zapewnić ,,pozorną” ciągłość władzy
w pzs przez urzędujących prezesów. Pomysłów nie brakuje, począwszy od wyznaczenia następcy, zmiany roli, czy wprowadzeniu doradców bądź rezygnacji kontrolowanej. Nie wprowadzajmy zatem fikcji, a działania pzs oprzyjmy na zasadach dobrego zarządzania.

Dlatego też jako lobbysta będę wnioskował o uchylenie art. 9 ust. 2 u.s.

 

Komentarze (0)

Bądź pierwszy i dodaj komenatrz.

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz

Odpowiadasz na komentarz użytkownika Nie odpowiadaj

Moja inicjatywa

Zapraszam do zapoznania się z proponowaną przeze mnie inicjatywą. Wyraź swoją opinię na jej temat głosując „za” lub „przeciw”. Każdy głos ma znaczenie.

„Przeniesienie” klubu z rejestru starosty do KRS-u

W dniu 5 grudnia 2017 roku, działając na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Dauerman została wpisana do… więcej »

TAK NIE

Obozy szkoleniowo-sportowe - inicjatywa ustawodawcza

W dniu 22 września, działając na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o  działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa skierowaliśmy wniosek w trybie par. 2 pkt 2. Zarządzenia nr 16… więcej »

TAK NIE